Capela în care sătenii din Tufeni ar trebui să-şi ţină morţii înainte de a-i duce la groapă a fost transformată de preotul din comună în locuinţă. Teodor Constantin locuieşte de mai bine de un an în capela mortuară alături de soţia şi de fiica lor în vârstă de doi ani.
Părintele spune că nu comite niciun păcat prin faptul că trăieşte cu soţia sa în curtea bisericii, scuza pe care o găseşte fiind că locaşul de cult nu este funcţional.
„Nu este nicio capelă mortuară. Dacă aveţi ceva de întrebat, mergeţi la Sfânta Episcopie. Dumnealor or să vă lămurească. Nu comentez nimic. Eu nu ştiu ce s-a întâmplat. Nu cred că este capelă mortuară. Fără acordul Episcopiei, niciun preot nu are voie să vorbească. Care biserică? Nu este biserică. Biserica este în construcţie”, spune Teodor Constantin.
De fapt, lucrările pentru construcţia bisericii şi capelei mortuare au demarat cu fonduri de la Ministerul Culturii şi Cultelor, în timp ce preot era Costinel Alecsandrescu, actualul director al Ansamblului Profesionist „Doina Oltului”. Biserica a fost şi sfinţită în anul 1999 de Irineu Slătineanu, actualul mitropolit al Olteniei, purtând hramul de „Izvorul Tămăduirii”. După plecarea lui Alecsandrescu din viaţa preoţească, construcţia la biserică a fost sistată, noul paroh lăsând pe loc chiar şi schelele.
În schimb, pe lângă biserică şi capelă mortuară, părintele Teodor Constantin şi-a amenajat o adevărată gospodărie cu păsări şi răsaduri plantate. Mai mult, lipită de capelă, clericul a ridicat o terasă modernă şi un grătar de grădină.
„Nu ne convine pentru că locuieşte la capelă”
Oamenii din Tufeni sunt împărţiţi: cei care-l susţin pe Teodor Constantin şi cei care reclamă faptul că profanează capela mortuară, trăind acolo cu soţia sa.
„În capelă locuieşte chiar părintele cu soţia şi cu copilul, dar nu ştiu de cât timp. Părintele nu este de aici, este de undeva de departe, şi nu are unde să stea. Cu chirie e mai greu şi pentru el”, spune o săteancă printre ulucile unui gard de lemn.
„Nimeni nu vrea să ducă mortul acolo, vă spun eu, chiar dacă există o lege. Până intră legea asta în vigoare o să facă o altă capelă”, îi ia apărarea preotului o altă femeie. Sătenii care nu sunt de acord cu locuinţa parohului spun că Teodor Constantin şi consilierii bisericii au alungat o familie care locuia înainte în capelă, dar care, în schimb, nu avea posibilităţi. „Nu ne convine pentru că locuieşte la capelă. A mai stat cineva acolo şi a fost dat afară pentru că nu avea practic domiciliu. Omul care locuia acolo înaintea preotului avea un copil mic în întreţinere şi a fost adus de primărie ca ajutor pentru că era în plină iarnă şi n-avea unde să stea. L-a dat afară actualul preot care locuieşte în biserică”, a spus un locuitor din Tufeni.
El consideră că normal ar fi fost ca preotul să nu accepte să stea într-o capelă mortuară: „Corect era să-i dea o locuinţă pe raza comunei. Existau foarte multe posibilităţi pentru a nu se ajunge să stea un preot într-o capelă mortuară şi el, ca idee, nu trebuia să accepte. Înaintea lui a stat o persoană care avea nevoie de adăpost. Preotul a dat-o afară pe persoana respectivă şi trebuia să se gândească la faptul că şi lui îi va veni rândul. Preotul personal l-a dat afară ca să vină el să stea aici”.
Oamenii se plâng şi de faptul că preotul colectează taxe bisericeşti de la săteni, dar banii nu se duc pentru terminarea construcţiei la biserică. Teodor Constantin preferă să slujească la o biserică veche din vecinătatea locuinţei sale ad-hoc.
„După ce a plecat vechiul preot, toate lucrurile au rămas aşa cum le vedeţi. Taxe bisericeşti se plătesc în schimb, dar nu o să ne dea niciodată explicaţii. Vă daţi seama că el, acum, mai mult încurcă lucrurile la construcţia noii biserici, pentru că nu-l doare sufletul. N-a făcut el construcţia de jos”, a spus un sătean.
Consilierii bisericii,deranjaţi de presă
Un grup de trei bărbaţi trecuţi bine de prima tinereţe au reclamat prezenţa reprezentanţilor mass-media în comuna Tufeni şi întrebările puse. Aflăm mai târziu că oamenii sunt consilierii bisericii, cunoscuţi şi sub numele de „colivari”. Cei trei susţin sus şi tare că nimeni n-are ce căuta în biserică fără acordul lor.
„Cu ce drept intraţi în biserică? Noi suntem consilierii bisericii şi n-aveţi voie să intraţi fără acordul nostru. Nu fotografia biserica fără noi. Eu răspund, domn’e, n-ai ce căta aici. Nu dăm voie noi”, a spus unul dintre consilieri.
El a adăugat că locuinţa preotului a fost desemnată cu acordul Consiliului Bisericesc şi că, oricum, comunitatea locală nu are nevoie de o capelă: „Aia nu mai e capelă. Duceţi-vă la Slatina înapoi şi vedeţi-vă de treaba dumneavoastră!”.
Nevoiaşii, daţi afară de părinte şi consilieri
Soţii Bărăitaru, familia care locuia în capelă înaintea preotului Teodor Constantin, spun că au fost daţi afară pe motiv că este păcat ca să stea acolo şi că scopul clădirii este acela de a adăposti morţi. Acest lucru n-a mai fost valabil în cazul familiei preotului.
„În urmă cu vreun an locuiam acolo şi m-au dat afară părintele şi consilierii bisericii. Ne-au spus că este capelă pentru morţi, nu pentru familie. După ce ne-au dat afară, la mai puţin de o lună, s-a stabilit noul părinte în capelă. Deja e locuinţă acum, pentru noi nu mai este. Mie mi-a spus că este păcat să stau cu familia acolo. Asta mi-a spus şi preotul, şi consilierii. El a putut să vină să facă adăposturi de porci şi fel de fel de lucruri”, a spus Ion Bărăitaru.
Pentru că nu au unde să locuiască şi nici nu-şi permit să plătească o chirie, soţii Bărăitaru locuiesc în prezent într-un vagon.
„Acum noi stăm într-un vagon, pentru că n-avem unde să stăm. Avem o casă în construcţie, dar nu am avut bani s-o terminăm, iar fostul părinte ne-a permis să locuim în capelă până ne terminăm casa”, a conchis Bărăitaru.
Episcopia răspundeîn 30 de zile
Reprezentanţii Episcopiei Slatinei şi Romanaţilor nu au dorit să comenteze în legătură cu preotul din Tufeni care locuieşte în capela mortuară. Pentru angajaţii lui Sebastian, birocraţia este mai importantă decât credinţa pe care ar trebui să o respecte.
„Faceţi o solicitare scrisă şi veţi primi un punct de vedere oficial de la Episcopia Slatinei şi Romanaţilor. Răspunsul va veni în termen de 30 de zile sau într-un timp util. Noi nu avem încă un înlocuitor pe probleme de media. Astăzi, deocamdată, nu se poate”, a declarat părintele diacon Vărzaru Mădălin.