În ultimii ani, industria Fintech din România a fost caracterizată de evoluție și potențial semnificative. Prin urmare, țara în sine și-a asumat o poziție puternică, de concurență reală în mediul Fintech de la nivel european. Desigur, România încă nu se află în topul absolut al huburilor Fintech din Europa, dar acea poziție pare să fie mult mai aproape decât consideră unii.
Creștere economică și potențial de piață
România a avut parte de creștere economică semnificativă. Astfel, a atras interesul mai multor companii străine, în special la nivelul pieței Fintech. Desigur, aceștia nu sunt singurii jucători importanți din piață. Industria jocurilor de noroc și popularitatea Vlad Casino la nivel național atrag investitori străini care doresc să aibă parte de mediul românesc de iGaming, de exemplu.
Apoi, economia României este considerată una dintre cele mai rapid crescânde economii din întreaga Europă - din nou, investitorii nu pot sta departe!
Integrarea consumatorilor
Evident, consumatorii joacă un rol foarte important în industria Fintech. Aceștia trebuie să fie deschiși la a adopta noi tehnologii și sisteme și mai ales la a deveni utilizatorii frecvenți ai acestora. În România, acest lucru este la ordinea zilei - din ce în ce mai mulți oameni încep să utilizezi aplicații de banking, de exemplu, sau portofele virtuale, printre altele.
Cu alte cuvinte, există o cerere în continuă creștere pentru aceste soluții digitale - iar acest lucru promovează, printre altele, inovația tehnologică.
Ecosistem Fintech variat
Fintech în România nu este un mediu restrâns. Dimpotrivă, soluțiile și oportunitățile Fintech disponibile în țară sunt incredibil de variate - plăți digitale, portofele digitale, platforme de administrare a finanțelor, servicii tip crowdfunding, platforme de împrumut și multe altele sunt la dispoziția românilor.
Totodată, există companii din industria Fintech care s-au făcut remarcate la nivel internațional. De exemplu, FintechOS a reușit să strângă aproximativ 60 de milioane de euro în investiții într-o rundă a Seriei B - cu o finanțare totală de 144.4 milioane de euro.
Mediu legal existent solid
Un beneficiu foarte important, precum și un motiv al dezvoltării industriei Fintech în România este existența unui mediu legal foarte solid - bine implementat și care respectă reglementările de la nivel european. De exemplu, directive europene precum PSD2 sunt respectate în întregime, iar reglementări precum AML sunt practic implementate.
Există multe reglementări gata să iasă din producție, iar România pare să fie pregătită să le implementeze pe toate.
Talentul local
Nu în ultimul rând, țara este cunoscută pentru talentul său local - puternic, ambițios, motivat până la extrem. Se remarcă, desigur, numărul impresionat de persoane talentate/axate pe dezvoltarea de software, element esențial al oricărui business tip Fintech.
Talentul local are posibilitatea de a schimba jocul cu adevărat!
Dificultăți - motivul pentru care România nu este chiar în top
România nu este în topul absolut Fintech din Europa deoarece nu este o piață tocmai atractivă pentru mediul Fintech, în ciuda finanțărilor deja primite de unele companii. Cu alte cuvinte, există loc de mai bine, mai exact de îmbunătățire a indicelui european Fintech pentru România.
Apoi, țara nu are tocmai o economie dezvoltată, mare. Acest lucru poate fi observat în numărul total de unicorni (firme tip start-up cu evaluări inițiale de peste 1 miliard de euro) care sunt prezenți sau apar în țară.
De exemplu, Germania este pe locul I în Europa , cu aproximativ 30 de unicorni, în timp ce România nici măcar nu se află în top 10. UIPath este singurul unicorn cu fondatori români, dar este atribuit mai mult Statelor Unite ale Americii.
Cu alte cuvinte, există competiție, dar există și loc de mai bine - de mult mai bine. Mediul Fintech al țării este fără doar și poate unu propice și poate naște cu siguranță câțiva unicorni demni de topurile mondiale, dar acum nu este un moment tocmai bun pentru România.