Comoditatea de a face cumpărături din faţa calculatorului te poate costa

Comerţul online este într-o continuă creştere, însă, odată cu acesta şi numărul reclamaţiilor înregistrate de către Protecţia Consumatorului Olt. Cele mai sesizate aspecte sunt legate de defectarea produselor în termenul de garanţie, livrarea altor produse decât cele comandate sau nerestituirea banilor, în cazul produselor returnate. Protecţia Consumatorului Olt oferă sfaturi preţioase la cumpărarea produselor de pe internet, pentru a evita eventualele neplăceri.

Anul trecut, Protecţia Consumatorului Olt a înregistrat 20 de reclamaţii cu privire la comerţul online. Depăşirea termenului de livrare a produsului, defectarea produselor în termenul de garanţie, produsele primite nu corespund comenzii solicitate, produsele nu au fost montate corespunzător sau nu au fost montate în totalitate, livrare produse diferite de cele comandate, informarea incompletă asupra costurilor pachetului de servicii turistice, produse deteriorate în timpul transportului şi nerestituirea contravalorii produselor, în cazul returnării acestora la furnizor, sunt cele mai grave lucruri sesizate de cei care au apelat la cumpărăturile de pe internet.

„Din cele 20 petiţii înregistrate la sediul instituţiei noastre, 11 petiţii au fost redirecţionate către alte comisariate din ţară unde îşi au sediile operatorii economici reclamaţi, una dintre acestea a fost redirecţionată către Centrul European al Consumatorilor România, 6 petiţii au fost soluţionate amiabil, iar două petiţii au fost concluzionate ca fiind întemeiate. Operatorii economici au fost sancţionaţi contraventional cu amenzi în valoare totală de 4.000 lei”,
precizează Angelica Filotie, comisar şef adjunct al Protecţiei Consumatorului Olt.

De la începutul anului, au mai fost înregistrate patru plângeri împotriva comercianţilor online. Una dintre ele a fost redirecţionată, iar celelalte trei s-au soluţionat pe cale amiabilă.

Protecţia Consumatorului Olt atrage atenţia să fiţi cu ochii în patru atunci când apelaţi la cumpărăturile online. Iată cele mai importante sfaturi

Consumatorii trebuie sa fie atenţi să verifice, înainte de încheierea contractului, dacă pe site comerciantul informează corect şi complet privind: datele sale de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon şi fax), caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuielile de livrare, dacă este cazul, modalităţile de plată şi de livrare, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului, durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs, existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.

Să contacteze comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a conditiilor de livrare,  modul în care  răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozităţii vânzătorului.

Privind dreptul de denunţare a contractului, consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are 14 zile pentru a-l returna,  dacă nu este mulţumit de el, fără să invoce vreun motiv.

În cazul returnării produsului, consumatorul îşi poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.

Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată şi, în orice caz, nu mai tarziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.

Profesionistul rambursează sumele folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.

Comerciantul are obligaţia să ramburseze sumele plătite de consumator în cel mult 14 de zile de la data denunţării contractului de către consumator.

Consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare a magazinului online, deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu înca 12 luni, în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor.