Cum să previi fraudele online

Transferarea multor operatiuni financiare in mediul online, petrecerea unei mari parti a timpului liber pe platformele social media si dezvoltarea fara precedent a dispozitivelor mobile prin care poate fi accesat internetul au dus la inmultirea infractiunilor de frauda online.

Furtul de date personale (nume, data nasterii, informatiile despre cardul de credit, istoricul medical) si folosirea acestora constituie infractiune. Accesul la datele personale ale cuiva se face cel mai adesea prin mijloace electronice, dar si prin insusirea unor documente din casuta postala, furtul de documente de la birou sau din locuinta sau prin furnizarea acestora de catre un salariat al unei companii care are acces la aceste date. De aceea este necesar sa ne protejam cat mai bine datele personale si sa raportam orice incercare de frauda.

Un pas important in aceasta directie a fost facut o data cu intrarea in vigoare, incepand cu 25 mai 2018, a Regulamentului privind Protectia Datelor Generale (GDPR). Acesta reglementeaza strict protejarea datelor clientilor de catre companiile care au acces la acestea.

Informatiile despre cardul bancar sunt unele dintre cele mai vulnerabile. Infractorii pot ajunge in posesia lor prin diverse metode. Dintre acestea se evidentiaza skimming-ul si phishing-ul. Skimming-ul este procesul de copiere a datelor stocate pe banda magnetica a cardului folosind dispozitive electronice. De obicei acest lucru se intampla atunci cand folositi cardul pentru a retrage bani de la ATM-uri sau cand se efectueaza plati la magazine, statii de benzina sau restaurante. Pentru a nu fi victima unei asemenea fapte este indicat sa evitati ATM-urile care prezinta urme de vandalism, adeziv , dispozitive conectate, sa nu notati PIN-ul pe card sau pe o hartie din apropierea acestuia, sa pastrati cardul in raza dumneavoastra vizuala atunci cand efectuati plati, sa nu acceptati ajutorul unor persoane ,,amabile” atunci cand efectuati retrageri de la bancomat.

Phishing-ul este o incercare de a va face sa partajati informatii personale. De obicei vine sub forma unui email prin care cineva care se erijeaza in reprezentant al unei banci sau entitati oficiale solicita informatii personale. Se pot divulga date personale prin accesarea link-urilor furnizate prin pop-up-uri care va anunta ca ati castigat diverse premii. De obicei mail-urile sunt impersonale si ajung in spam. Evitati sa completati formulare cu datele dumneavoastra bancare, deoarece bancile nu solicita niciodata astfel de informatii.

Cei carora le place adrenalina furnizata de jocurile de noroc online folosesc diverse metode de plata. Ei sunt protejati de companiile care ofera astfel de servicii. Acestea investesc foarte mult in securizarea metodelor de plata si in instruirea personalului autorizat. Pentru a evita problemele posibile, cei care acceseaza astfel de platforme trebuie sa ocoleasca retele publice de internet, sa foloseasca parole diferite pentru conturile detinute si sa caute site-uri de informatii cun ar fi cazinourionline.com.ro sau orice alt ghid in acest domeniu.

Cei care folosesc online banking-ul sunt expusi unor aplicatii software care pot instala fara stirea lor coduri malitioase pentru colectarea de date, accesarea retelei, interceptarea datelor transmise, obtinerea de drepturi de administrare asupra statiei de lucru sau a retelei de sisteme. Utilizatorii trebuie sa instaleze un program antivirus , sa foloseasca aplicatii si sisteme de operare din surse sigure si actualizate atat de pe telefonul mobil cat si de pe calculator si sa nu acceseze link-uri necertificate sau atasamente din email-uri de la persoane necunoscute.
Mesajele promotionale false pot fi o cale de partajare a informatiilor. Un mesaj promotional lansat in 2017 promitea vouchere de 500 $ pentru cumparaturi in Lidl si Carrefour Romania. Cei care citeau mesajele primeau un formular legat de experienta la cumparaturi in cele doua supermarketuri. Dupa completarea formularului se primea un mesaj de felicitare. Conditia pentru primirea voucher-ului era partajarea informatiei catre prieteni.

Acestea sunt doar cateva dintre metodele folosite de infractori pentru a avea acces la informatii cu caracter personal ale celor care folosesc internetul. Inrolarea cardului in sistemul 3D Secure pentru o protectie suplimentara a platilor online, protejarea computerelor prin instalarea unor solutii antivirus actualizate si a unui firewall, evitarea site-urilor de tip phishing, folosirea unor parole cat mai sigure, folosirea unor parole unice pentru fiecare serviciu online in parte si schimbarea acestora la un interval cat mai scurt de timp ne pun la adapost de aceste neplaceri.