Deputatul Dan Ciocan susţine înființarea Agenției pentru Calitatea și Marketingul Produselor Alimentare

Secretarul Comisiei de Agricultură din Camera Deputaţilor, deputatul de Olt Dan Ciocan, se numără printre susţinătorii înfiinţării Agenției pentru Calitatea și Marketingul Produselor Alimentare.

Potrivit iniţiativei legislative, Agenţia pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare va avea următoarele atribuţii: „elaborează, implementează şi promovează strategia naţională pentru produsele agroalimentare de calitate, elaborează şi implementează programe de marketing pentru produsele agroalimentare de calitate, asigură transferul de informaţii specifice între operatorii economici, asigură consultanţă şi asistenţă tehnică necesară producătorilor de produse agroalimentare de calitate, autorizează importul produselor ecologice din terţe ţări în UE”.
Sursa menţionată precizează că Agenţia va exercita principalele funcţii: „de autoritate de stat în domeniul calităţii şi marketingului produselor agroalimentare de calitate, de strategie, prin care asigură întocmirea şi propunerea spre aprobare a strategiei pentru dezvoltarea sectorului, de reprezentare, prin care asigură, în numele Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, reprezentarea pe plan intern şi extern, în domeniul său de activitate şi în limitele stabilite de acesta”.

Înfiinţarea Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare are ca scop creşterea numărului de sisteme de calitate recunoscute la nivel european pentru produsele agroalimentare româneşti.

„Obiectivul principal al agenţiei este acela de a creşte numărul de sisteme de calitate recunoscute la nivel european pentru produsele agroalimentare româneşti şi de certificare a produselor conform sistemelor de calitate facultative instituire la nivel naţional şi european, în vederea promovării acestora. Prin propunerea legislativă de înfiinţare a Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare (ACMPA) se urmăreşte modelul aplicat la nivel european prin delegarea de la DG AGRI a competenţelor de marketing pentru produsele agroalimentare de calitate către CHAFEA (Consumer, Health and Food Executive Agency-n.r)”, se arată în expunerea de motive.

Iniţiatorii proiectului de lege susţin că folosirea unor sisteme de calitate pentru producători poate fi benefică pentru economia rurală, România confruntându-se în ultimii ani cu un puternic deficit comercial în domeniul agroalimentar.

„Folosirea unor sisteme de calitate pentru producători prin care aceştia să fie recompensaţi pentru eforturile lor de a produce o gamă diversificată de produse de calitate poate fi benefică pentru economia rurală. În ultimii ani România se confruntă cu un puternic deficit de balanţă comercială în domeniul agroalimentar. Comerţul exterior este dominat de produsele agricole neprelucrate, în timp ce pe piaţa naţională se introduc canităţi importante de produse alimenare cu valoare adăugată”, precizează iniţiatorii în expunerea de motive.

De asemenea, aceştia afirmă că sistemele de calitate la nivelul UE sau la nivel naţional, oferă consumatorilor asigurări cu privire la calitatea şi caracteristicile produselor agroalimentare.

„Sistemele de calitate la nivelul Uniunii sau la nivel naţional, inclusiv schemele de certificare a exploataţiilor pentru produsele agricole şi alimentare, oferă consumatorilor asigurări cu privire la calitatea şi la caracteristicile produselor sau ale procesului de producţie utilizat ca urmare a participării fermierilor şi producătorilor la aceste scheme, conferă valoare adăugată produselor în cauză şi sporesc oportunităţile de piaţă ale acestora. Calitatea şi diversitatea producţiei agricole, piscicole şi de acvacultură din România ca şi parte a UE reprezintă unul dintre punctele forte ale producătorilor agroalimentari din România şi contribuie în mod semnificativ la patrimoniul cultural şi gastronomic naţional şi european. Acest fapt se datorează competenţelor şi hotărârii agricultorilor şi producătorilor din România, care au păstrat vii tradiţiile şi, în acelaşi timp, au ţinut seamă de metodele şi materialele de producţie noi”, conform sursei citate.

Propunerea legislativă pentru înfiinţarea Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare a fost adoptată de Senat, iar forul decizional este Camera Deputaţilor.