Efectuarea plecării de pe loc a autoturismului

Articolul nostru de astazi se adreseaza, in mod special, incepatorilor, dar si celor care, desi ruleaza in trafic de ceva vreme, intampina cateva dificultati in ceea ce priveste plecarea de pe loc lina a autoturismului.

Prima lectie practica in fata careia se regasesc cursantii scolilor de soferi este miscarea autoturismului de pe loc, ulterior pornirii acestuia, activitate de baza, cu caracter repetitiv, care necesita studiata si exersata. Astfel, va vom prezenta, in cele ce urmeaza, modalitatea efectuarii unei plecari corecte / line de pe loc cu masina dumneavoastra.

Acestea fiind spuse, va recomandam sa respectati intocmai urmatoarea succesiune de pasi:
●    intrati in autovehicul, gasiti-va o pozitie confortabila in fata volanului (cu respectarea distantei fata de pedalier in functie de piciorul stang usor flectat la nivelul ambreiajului) si asigurati-va cu ajutorul centurii de siguranta a masinii. Recomandarea noastra este de a nu sari peste obligativitatea purtarii centurii de siguranta, aceasta indeplinind un rol vital in mentinerea sanatatii si integritatii corporale a dumneavoastra si a partenerilor din trafic. Nu vom mai face referire la caracterul coercitiv al normelor legale in vigoare, sanctiunile fiind considerabile, deloc de neglijat.
Cu centura de siguranta montata, procedati la ajustarea oglinzilor masinii astfel incat sa obtineti o vizibilitate cat mai buna a spatiului din jurul autovehiculului dumneavoastra. Cu cat campul vizual va fi mai cuprinzator, cu atat siguranta si timpul necesar executarii manevrelor vor fi in favoarea dumneavoastra;

●    folositi cheia din dotare la nivelul contactului autovehiculului. Suntem convinsi ca sunteti la curent cu pozitia acestuia in configuratia masinii, el regasindu-se in proximitatea volanului, fiind similar unui butuc de cheie (in termeni simpli). Procedati la introducerea, in intregime, a cheii in contactul masinii.
Facem mentiunea faptului ca exista masini de generatie mai noua care nu vin in dotare cu acele chei clasice, din material metalic, ci ofera varianta unor chei din material plastic, sub forma unor carduri, care odata inserate in spatiul anume dedicat acestora pornesc autovehiculul. Mai mult, exista varianta ca autoturismul sa fie prevazut cu buton Start / Stop, dotare care inlocuieste butucul clasic;

●    in situatia pornirii unui autoturism avand in dotare cutie de viteze manuala va recomandam sa procedati la lasarea schimbatorului de viteze in punctul mort. Punctul mort este acea pozitie intermediara a schimbatorului de viteze (am putea-o numi pozitie centrala / neutra) in care aveti posibilitate miscarii lejere a manetei dreapta stanga, lejeritatea efectuarii acestei verificari demonstrandu-va clar faptul ca schimbatorul nu se afla cuplat in niciuna dintre vitezele masinii.
Pornirea autovehiculului cu maneta schimbatorului de viteze in punctul mort (sau in pozitie centrala / neutra) va garanta o pornire lina a motorului, fara o smucire considerabila a masinii care ar avea ca finalitate calarea motorului in sine si distrugerea, in timp, a transmisiei.
Asa cum v-am amintit in cele de mai sus, procedati la verificarea pozitiei neutre a manetei prin miscarea in scurt / scuturarea acesteia dreapta – stanga; in cazul in care veti observa ca aceasta se misca cu lejeritate in acest mod sub actiunea mainii dumneavoastra, veti fi identificat pozitia neutra la care facem referire;
Autovehiculele dotate cu cutie de viteze manuala sunt prevazute, la nivelul pedalierului (la picioarele dumneavoastra), cu un numar de 3 pedale, respectiv ambreiajul, frana si acceleratia (in aceasta ordine, de la stanga la dreapta).
Rolul ambreiajului este acela al decuplarii motorului de rotile autoturismului pe perioada efectuarii schimbului de viteze la nivelul cutiei, pedala de ambreiaj trebuind actionata, intotdeauna, numai cu piciorul stang. De asemenea, facem mentiunea ca piciorul stang actioneaza numai pedala de ambreiaj din toate cele 3 pedale din dotarea autovehiculului, restul de 2 (frana, respectiv acceleratia) fiind actionate doar cu ajutorul piciorului drept al conducatorului auto;

●    procedati la pornirea motorului autovehiculului dumneavoastra – in vederea efecturarii acestei sarcini, acum ca sunteti la curent cu pozitionarea schimbatorului de viteze, actionati ambreiajul masinii pana la fund (pana la pozitia maxim admisa apasarii acestuia cu piciorul stang), apasati usor pedala de frana cu ajutorul piciorului drept si asigurati-va ca frana de mana a masinii nu este trasa (frana de mana este maneta regasita intre cele doua scaune fata ale autovehiculului, avand doua pozitii – culcata / orizontala cu podeaua masinii, respectiv oblica / trasa, realizand unghi cu podeaua masinii – frana de mana care nu este trasa este vizibila dupa pozitia culcata / orizontala a acesteia);

●    efectuati o rotatie a cheii autovehiculului in butucul masinii (exista 3 pozitii de rotire), in vederea pornirii acesteia. In momentul in care ajungeti la a 3-a pozitie a cheii, in timpul derularii rotatiei cheii in butuc (va recomandam sa efectuati rotatia cheii lent, cu atentie la identificarea celor 3 pozitii), veti identifica o usoara rezistenta din partea butucului (este rezultatul unui arc aflat in dotarea acestuia).
Continuati rotatia peste rezistenta perceputa la parcurgerea celei de-a treia pozitii si veti porni motorul autovehiculului. Cu caracter de recomandare, eliberati cheia de indata ce autoturismul a pornit, mentinerea mainii pe cheie in pozitia in care se afla aceasta la momentul pornirii masinii urmand sa genereze zgomote neplacute la nivelul motorului.
Facem precizarea faptului ca exista posibilitatea perceperii unei rezistente totale din partea butucului in momentul in care doriti sa efectuati rotatia propriu-zisa a cheii in vederea pornirii motorului. Aceasta rezistenta poate aparea in timpul parcurgerii primelor 2 pozitii ale butucului, nefiind altceva decat un sistem de protectie al masinii in vederea evitarii pornirii neasistate.
Daca va regasiti intr-o situatie de acest gen, miscati usor de volan dreapta – stanga, in timp ce actionati cheia, in acest mod sistemul de protectie dezactivandu-se;

●    in vederea efectuarii pornirii masinii de pe loc, tot ce va ramane, acum ca motorul este pornit, este sa actionati pedalierul. Astfel, va recomandam sa tineti pedala de ambreiaj apasata la podea cu piciorul stang, in timp ce va odihniti, usor, piciorul drept pe frana.
Actionati manerul schimbatorului de viteze si introduceti masina in viteza intai; luati piciorul drept de pe pedala de frana si actionati usor acceleratia. Cu acceleratia apasata lin incepeti sa ridicati, incet, piciorul stang de pe pedala de ambreiaj, pana sesizati o usoara deplasare din loc a autovehiculului.

Trebuie sa retineti faptul ca ambreiajul si acceleratia se actioneaza simultan, in timp ce o pedala coboara, cealalta urcand; cu alte cuvinte, in timp ce acceleratia se apasa usor, ambreiajul se ridica / elibereaza la fel de usor. Este o operatiune de oarecare finete, dificila pentru incepatori si nu numai, nenumarate fiind cazurile in care soferi cu ceva experienta s-au invatat prost si nu obisnuiesc sa acorde atentie unei miscari concomitente line, rezultatul fiind o pornire brusca / cu soc, deloc placuta a autoturismului.
Odata inceputa deplasarea de pe loc, pastrati acceleratia usor apasata, in timp ce eliberati de tot pedala de ambreiaj. Ar trebui ca din acest moment masina sa ruleze constant, la viteza mica, pregatindu-va pentru introducerea vitezelor urmatoare ale masinii.

Va sfatuim sa nu va grabiti si sa acordati atentia cuvenita urmarii pasilor prezentati in cele de mai sus. In acest mod veti deprinde efectuarea unei porniri line a autoturismului, acesta fiind un prim pas al unui intreg proces de condus preventiv, neagresiv, cu rabdarea cuvenita unei actiuni menite sa va protejeze viata si integritatea corporala in trafic – asumarea conduitei preventive.