ITM Olt aduce lămuriri cu privire la telemuncă. Ce trebuie să ştie salariaţii care lucrează în altă parte decât la birou, dar şi angajatorii, pentru evitarea amenzilor

Salariaţii care pentru a-şi desfăşura activitatea folosesc mijloace tehnologice (calculator, laptop, smartphone etc.) au posibilitatea de a munci de acasă sau din alt loc în afara sediului companiei. Contractul de muncă, trebuie să cuprindă, pe lângă clauzele generale, date legate de programul şi locurile în care salariatul îşi desfăşoară activitatea în afara biroului. Spre deosebire de munca la domiciliu, care se adresează şi altor categorii de lucrători, telemunca îi vizează doar pe cei care se folosesc de calculator, telefon sau alte mijloace tehnologice.

Salariaţii care folosesc calculatorul pentru a-şi îndeplini atribuţiile de la locul de muncă pot lucra de acasă sau din oricare alt loc decât sediul companiei. Acest lucru este însă un act de voinţă, nu o obligaţie, care trebuie specificată în contractul individual de muncă.

„Telemunca este o formă de organizare a muncii, în care salariatul, în mod regulat şi voluntar, îşi îndeplineşte atribuţiile specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei, în alt loc decât cel organizat de angajator, cel puţin o zi pe lună, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor. Angajarea se face în condiţiile Codului Muncii, prin încheiera unui contract de muncă. Efectiv, telesalariatul poate lucra de acasă, dintr-o cafenea sau de oriunde din altă parte, însă aceste locuri trebuie menţionate în contractul de muncă. Spere deosebire de munca la domiciliu, care poate fi prestată de o croitorească, care are acasă o maşină de cusut, telemunca se adresează celor care folosesc calculatorul, telefonul sau alte mijoace tehnologice”, a declarat inspectorul şef al ITM Olt, Cristian Ungureanu.

Persoanele care vor lucra în altă parte decât la birou trebuie să-şi organizeze programul de lucru de comun acord cu angajatorul. De asemenea, în contractul de muncă trebuie menţionate locurile de unde telesariatul îşi desfăşoară activitatea, modul de evidenţiere a orelor lucrate, dar şi programul orar în care angajatorul poate verifica modul în  care telesalariatul îşi desfăşoară activitatea.

„Pe lângă clauzele generale ale contractului de muncă, trebuie să existe precizarea exactă că salariatul lucrează în regim de telemuncă, perioada sau zilele în care îşi desfăşoară activitatea în alt loc decât cel organizat de angajator, pentru că poate lucra câteva zile la birou, câteva zile acasă; locul sau locurile unde îşi desfăşoară activitatea, care trebuie convenite de ambele părţi; programul în care angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului şi modalităţile, pentru că dacă verificarea se face în alte ore decât cele stabilite, salariatul decide dacă este dispus sau nu controlului; modul de evidenţiere a orelor lucrate de telesalariat, care se stabileşte de asemenea în contract, responsabilităţile cu privire la securitatea şi sănătatea în muncă, obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la locul de muncă, precum şi materialele necesare desfăşurării activităţii, dacă este cazul”, a mai spus Cristian Ungureanu, inspector şef al ITM Olt.

Contractul poate fi cu timp parţial sau cu normă întreagă, iar obligaţiile sunt aceleaşi ca în cazul oricărui alt contract de muncă. Orice modificări trebuie transmise în REVISAL, iar contribuţiile sociale se plătesc la fel ca la orice contract individual de muncă.

Există, de asemenea, o serie de sancţiuni privind telemunca, care pot ajunge până la 10.000 de lei. Angajatorul riscă amenzi dacă nu respectă dispoziţia referitoare la obligaţia de a prevede în contract telemunca, neasigurarea angajatorului cu echipament în regim de telemuncă, neverificarea şi neîntreţinerea echipamentului, neinstruirea în domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă, lipsa acordului în scris al salariatului cu privire la efectuarea orelor suplimentare.

Proiectul de lege prin care a fost instituită telemunca a fost promulgat de preşedintele Klaus Ionhannis, iar în perioada următoare va fi publicat în Monitorul Oficial.

Munca din altă parte decât la birou reprezintă un mare avantaj mai ales pentru salariaţii care pierd mult timp în trafic pentru a ajunge la birou. De asemenea, cheltuielile cu deplasarea sunt eliminate, iar timpul poate fi astfel valorificat mult mai bine.