Marius Oprescu: „Depozitul de la Bălteni este funcţional. Operatorii existenţi deja duc gunoiul din tot judeţul acolo”

Preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Olt, Marius Oprescu, a explicat cum s-a ajuns la rezilierea contractului cu Rosal şi ce urmează acum în operaţionalizarea Sistemului de Management Integrat al Deşeurilor (SMID) din judeţ.

Oprescu a arătat că Rosal Grup a vut primul termen pentru mobilizare încă din luna ianuarie. El a adăugat că, în ciuda acestei sincope, Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor a devenit funcţional. Operatorii de salubritate existenţi au primit acord de la Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Olt-Eco să ducă gunoiul la depozitul ecologic de la Bălteni.

„Au avut primul termen pe 15 ianuarie. Termenul a fost prelungit până pe 15 martie. N-au reuşit să întrunească condiţiile şi să facă mobilizarea nici până la această dată. Ne-am întâlnit cu toţii şi am hotărât rezilierea contractului cu această firmă. În momentul de faţă, nu vorbim de nicio sancţiune, singurul lucru pe care trebuie să-l facem este să dăm acordul, prin intermediul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Olt-Eco, operatorilor existenţi să ducă gunoiul acolo. În ceea ce priveşte licitaţia pentru depozitul ecologic de la Bălteni, aceasta a fost adjudecată, aşa cum ştiţi, iar în urmă cu două zile am şi dat ordinul de începere. Aşadar, depozitul de la Bălteni este funcţional şi deja gunoiul din tot judeţul, cu operatorii existenţi, se duce acolo. În acest moment, proiectul funcţionează la o capacitate de 60% pentru că nu avem colectare în tot judeţul. Operatorii existenţi care acoperă zona urbană a judeţului şi o mică parte din rural deja duc gunoiul la Bălteni, deci avem un judeţ mai curat. Din păcate, colectarea nu a început la nivelul întregului judeţ”,
a arătat Marius Oprescu.

Preşedintele CJ Olt a explicat că situaţia este una temporară, până când serviciul de colectare şi transport a gunoului menajer din judeţ va fi adjudecat din nou prin licitaţie.

„Este o decizie temporară, urmând ca noi să scoatem din nou la licitaţie colectarea deşeurilor în tot judeţul. Acest proiect va intra în vigoare, va funcţiona cu operator unic la nivelul întregului judeţ, aşa cum a fost el elaborat. În perioada următoare, ne vom ocupa de acest lucru. Nu au fost probleme privind licitaţia sau criteriile. Acest proiect a fost scos la licitaţie cu avizul ANRMAP, am desemnat câştigătorul, CNSC ne-a dat un aviz, iar ulterior ne-a dat dreptate şi Curtea de Apel. Problemele n-au fost la caietul de sarcini sau la evaluarea licitaţiei, ci că ei, după ce au câştigat şi au întrunit toate condiţiile, n-au făcut o mobilizare astfel încât să înceapă acest proiect”,
a conchis Marius Oprescu.

Proiectul „Sistem integrat de management al deşeurilor în judeţul Olt” a fost implementat de Consiliul Judeţean (CJ) Olt cu finanţare prin Programul Operaţional Sectorial (POS) Mediu, având o valoare de 31.812.843 euro (130.544.001 lei), fără TVA, din care finanţarea nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională este de 23.060.887 euro (94.630.350 lei).
Depozitul ecologic de deşeuri de la Bălteni are o capacitate de 3.560.000 metri cubi. Este vorba despre prima celulă de depozitare a deşeurilor, care are o capacitate de 880.000 metri cubi şi o perioadă de funcţionare de 10 ani. Tot pe amplasamentul depozitului de la Bălteni s-a construit şi o staţie de sortare cu o capacitate totală de 29.000 tone pe an, o staţie de tratare levigat, un sistem de colectare a gazului, dar şi sistem de alimentare cu apă şi energie electrică, drumuri de acces şi alei interioare sau pavilionul administrativ.

În cadrul acestui proiect, fuseseră deja finalizate lucrările de construcţie a patru staţii de transfer în Caracal, Balş, Corabia, Scorniceşti, a 3.722 platforme de colectare a resturilor menajere şi a 1.975 platforme de colectarea a deşeurilor reciclabile, în cele 112 localităţi din judeţ. În curs de implementare se află şi lucrările de închidere a depozitelor urbane neconforme existente în localităţile Slatina, Drăgăneşti-Olt, Scorniceşti, Caracal, Corabia şi Balş.