Pirelli P Zero: celebrarea a 40 de ani de la prima anvelopă ultra-high performance din istorie

P Zero, care s-a născut în 1985, și-a făcut debutul pe Lancia Delta S4 Stradale – și a devenit un reper al inovației și tehnologiei de atunci, datorită evoluției sale constante.


Născută dintr-o idee revoluționară, este acum cel mai renumit brand din industrie și alegerea principală a producătorilor de automobile de prestigiu. De-a lungul celor patru generații, Pirelli P Zero a devenit lider de piață datorită unui număr neegalat de omologări personalizate pentru diferiți producători auto, cu peste 3.000 de versiuni create până în prezent. Lista mașinilor echipate cu aceste anvelope este impresionantă, incluzând adevărate embleme ale lumii auto, precum Ferrari F40, 512 Testarossa și LaFerrari; Lamborghini Countach, Diablo, Murciélago și Aventador; McLaren MP4-12C și P1; Pagani Zonda, Huayra și Utopia; Aston Martin Vanquish, DB9, V12 Vantage; și diverse versiuni ale modelelor Porsche 911, Cayenne și Macan.



P Zero continuă să stabilească standardele pentru anvelopele de performanță pentru drumuri, fapt confirmat adesea de testele comparative publicate de reviste auto de top. P Zero a fost mereu în avangarda inovațiilor Pirelli. În 2019, P Zero a introdus pentru prima dată pachetul Elect pentru vehicule electrice și hibride plug-in, devenind un reper în industrie. În 2023, Pirelli a lansat P Zero E, prima anvelopă Ultra High-Performance (UHP) cu cel puțin 55% materiale bio-surse sau reciclate, obținând un rating „triplu A” pe eticheta europeană a anvelopelor. În motorsport, de unde își are originile, P Zero este sinonim cu vârful performanței: de la Formula 1 la diverse alte categorii de curse.

  • NAȘTEREA LUI P ZERO

Numele P Zero a apărut pentru prima dată în 1985, debutând pe Lancia Delta S4 Stradale. Prima anvelopă P Zero pentru drumuri publice a fost o evoluție a predecesoarei sale, utilizată pe legendara mașină de raliu Lancia Delta S4 din Grupa B. Lancia Delta S4 a devenit legendară pentru avansurile sale tehnologice și dinamica sa de vârf, iar Pirelli a fost alegerea naturală pentru dezvoltarea unei anvelope capabile să ofere performanțe excepționale. Această cerință unică a declanșat o adevărată revoluție în industria anvelopelor, ducând la crearea categoriei UHP (Ultra High-Performance). Numele „P Zero” simboliza un nou început pentru firma italiană, combinând tradiționalul „P” al Pirelli cu cuvântul „Zero”.

Această revoluție a avut loc în paralel cu schimbări transformative în lumea auto. În anii 1980, utilizarea turbinelor și a compresoarelor în mașinile sport a condus la creșteri fără precedent ale puterii și la noi niveluri de performanță. Fără sistemele electronice de asistență a condusului, pe care le considerăm astăzi firești, anvelopele au jucat un rol esențial în oferirea de aderență, stabilitate și siguranță.

La acea vreme, anvelopa de performanță emblematică a Pirelli era P7: prima anvelopă cu profil redus din istorie, lansată în 1976. Experiența acumulată cu P7 – atât pe drumuri, cât și pe circuite – combinată cu viziunea inginerului Pirelli Mario Mezzanotte, a deschis calea pentru P Zero.

Conceptul era simplu, dar revoluționar: combinarea celor trei atribute principale ale anvelopelor de curse într-un singur model de bandă de rulare. Partea interioară, cu șanțuri ca la anvelopele pentru vreme umedă, asigura aderență pe drumuri ude. Partea exterioară, inspirată de anvelopele slick, oferea tracțiune pe drumuri uscate. Partea centrală a benzii de rulare adopta elemente ale anvelopelor intermediare, echilibrând cele două extreme. Această combinație câștigătoare a reprezentat o inovație semnificativă, depășind limitele tradiționale ale designului de anvelope.

Un jurnalist auto a rezumat această inovație după ce a condus un Delta S4 echipat cu noile anvelope P Zero: „Sperăm că poliția rutieră este la curent cu asta,” a glumit el. „Nu am vrea ca partea netedă să fie confundată cu o anvelopă uzată!”

Expertiza Pirelli în motorsport a fost esențială pentru transferul acestei tehnologii avansate către anvelopele pentru drumuri. Un incident deosebit de remarcabil a evidențiat capacitățile versatile ale anvelopei P Zero pentru drumuri publice. În timpul Raliului Sanremo, Lancia Delta S4 a lui Miki Biasion a folosit anvelope P Zero standard (care nu erau încă disponibile publicului larg) pe secțiunile de drum dintre probe. Acestea au funcționat atât de bine, încât a decis să le păstreze pentru o probă foarte umedă, câștigând etapa respectivă și depășind concurenții echipați cu anvelope de competiție.

  • STRATEGIA „PERFECT FIT” DE LA PIRELLI

Pe lângă pionieratul în segmentul UHP, P Zero a marcat începutul strategiei „Perfect Fit” de la Pirelli, care adaptează anvelopele la nevoile specifice ale producătorilor de automobile premium și de prestigiu. Astăzi, gama P Zero include diverse versiuni realizate pe măsură pentru diferite vehicule, utilizări și anotimpuri. P Zero echipează totul, de la sedanuri premium la supercaruri și SUV-uri sportive, incluzând acum aplicații pentru vară, iarnă și toate anotimpurile. După anvelopa pionieră dezvoltată inițial în cantități mici pentru Lancia Delta S4 Stradale, prima generație P Zero a fost creată pentru Ferrari F40 în 1987.

În lunile următoare, Pirelli este pregătită să dezvăluie așteptata a cincea evoluție a faimosului P Zero: cel mai recent capitol dintr-o poveste continuă de inovație tehnologică.