Reţeaua de drumuri e acoperită de zăpadă, iar drumarii din CNAIR ameninţă cu proteste

Sindicatul „Elie Radu” din CNAIR anunță un protest masiv pe 20 februarie împotriva desființării Agențiilor de Control și Încasare, a încălcării drepturilor angajaților și a lipsei măsurilor pentru protejarea infrastructurii rutiere. Protestul vine chiar când iarna a lovit România, drumurile din toată ţara având nevoie de intervenţii şi de întreţinere.


Sindicaliştii CNAIR ameninţă că, dacă guvernanții nu iau măsuri rapide, vor bloca activitatea și vom protesta în toată țara. 

„Nu vom permite ca drumurile României să fie distruse, iar angajații care le întrețin să fie transformați în sclavi! Legea nr. 296/2023, OUG 156/2024 și lipsa modificării legislației specifice după intrarea în Schengen sunt doar parte din problemă!  

Deși am intrat în Schengen și ar fi trebuit ca guvernanții noștri să fi adaptat deja legislația la noile realități, NU SE ÎNTÂMPLĂ NIMIC! Mai bine spus, nu se întâmplă nimic în sens pozitiv: în loc să ne reorganizăm și să ne adaptăm controlul vehiculelor care nu respectă masele și dimensiunile maxime admise, C.N.A.I.R.- S.A. a înțeles să desființeze Agențiile de Control și Încasări (A.C.I.) unde se făcea acest control, iar salariații urmează a fi disponibilizați. Ca întotdeauna, vecinii noștri se descurcă mult mai bine: de exemplu, compania similară maghiară știe să facă control, să încaseze taxe, amenzi (Kozut Nonprofit Zrt). Noi, la o lună și jumătate de la intrarea în Schengen, încă nu știm ce vrem să facem, dar să mai și acționăm: Ministerul Transporturilor tace – degeaba am încercat să ne întâlnim cu reprezentanții lor, nu și-au făcut timp și pentru noi, la C.N.A.I.R. S.A. încercăm de 2 ani degeaba – nicio problemă importantă nu se supune dialogului social. I.S.C.T.R. pare că e singura instituție, subdimensionată, nedotată, nici tehnic și nici la nivel de angajați, care din când în când mai face un control. Însă cu așa controale, vai și amar de drumurile noastre!”, transmit sindicaliştii.

Ei mai spun că, după ce inițial s-a adoptat Legea nr. 296/2023 prin care au fost impuse norme de personal în mod aleatoriu, fără să se țină cont de nivelul companiei, structura sa teritorială, care au dus la anomalii în cadrul său, a fost adoptată și OUG 156/2024 care introduce derogări permanente de la Legea 367/2022, blocând negocierile libere la contractele colective de muncă.  

„Astfel, Statul intervine abuziv în relațiile de muncă, distrugând autonomia negocierilor! În acest context, salariile nu se mai pot adapta la inflație, afectând nivelul de trai, angajații pleacă în privat, iar calitatea serviciilor publice scade.  

În cadrul C.N.A.I.R.- S.A. există oricum un deficit acut de salariați calificați, ingineri, tehnicieni, mecanici de utilaje, șoferi etc. Aceștia preferă munca în domeniul privat unde salariile sunt mai mari. S-a ajuns în situația în care salariații existenți au concedii de odihnă de luat pe doi-trei ani de zile și nu pot să plece în concedii. Acumularea excesivă de ore suplimentare se face în perioada de iarnă.  

Acest deficit de personal se regăsește în special la nivelul districtelor. De exemplu, în cadrul Districtului Feleac (din cadrul DRDP Cluj) sunt doar 2 muncitori, ceea ce face imposibilă asigurarea permanenței și intervențiilor la accidente.  

Salariații sunt chemați la muncă suplimentară, deși acordarea de timp liber trebuie să se facă în termen de 60 de zile, acest lucru nu este posibil, nu sunt plătite aceste ore suplimentare, de multe ori fiind nevoiți să promovăm acțiuni în instanță.  

Muncitorii sunt expuși accidentelor din cauza lipsei de personal și de echipamente adecvate pentru semnalizare și protecție în zona drumului. Astfel, au fost situații în care salariații au fost spulberați de pe partea carosabilă în timp ce executau activitățile de serviciu din cauza lipsei și dotărilor cu echipamente și utilaje de protecție a acestora (CIC Săliște 4 muncitori, DRDP Craiova – deces, DRDP București – deces, etc.)", mai spun sindicaliștii.