Autostrada va face legătura între Capitală şi Timişoara prin partea de sud a ţării, legătură realizată momentan prin DN6, o rută deja aglomerată.
„Pe lângă decongestionarea DN6, autostrada va fi utilă pentru crearea unui nou culoar de circulaţie prin zona de sud, ce va lega partea sud-estică a ţării cu partea de vest, respectiv cu culoarul IV Pan-European, aflat în curs de execuţie. Totodată va crea o legătură facilă cu viitorul pod peste Dunăre, Calafat-Vidin” - se arată în caietul de sarcini al licitaţiei.
CNADNR propune patru rute pe care Autostrada Sudului le-ar putea urma: 1. Lugoj - Drobeta Turnu Severin - Craiova (partea de nord a centurii Craiova) - Slatina - Roşiorii de Vede - Alexandria - Bucureşti; 2. Lugoj - Drobeta Turnu Severin - Craiova (partea de sud a centurii Craiova) - Caracal - Roşiorii de Vede - Alexandria - Bucureşti; Lugoj - Drobeta Turnu Severin - Craiova - Caracal - Roşiorii de Vede- Alexandria - Bucureşti; 4. Lugoj - Drobeta Turnu Severin - Craiova - Slatina - Piteşti - Bucureşti.
Termenul maxim de realizare a studiului este de şase luni, deschiderea ofertelor pentru licitaţie urmând să aibă loc la 22 noiembrie. CNADNR este dispusă să plătească 4,5 milioane lei pentru studiul de prefezabilitate.
Autostrada Sudului este un proiect vechi. La începutul anului 2009, Radu Berceanu, ministrul Transporturilor de la acea dată, spunea că demersurile pentru realizarea proiectului vor începe în 2010, costurile autostrăzii fiind estimate la 300 milioane euro.
Centura Slatinei, înaintea Autostrăzii Sudului
Autostrada Sudului este un proiect care nu poate fi făcut rapid, într-un an, dar de care partea de sud a ţării are nevoie, a afirmat, în august, la Slatina, premierul Victor Ponta, după o întâlnire cu primarii USL din judeţul Olt.Întrebat când va avea Slatina o centură ocolitoare şi Oltenia o autostradă a sudului, proiect pus în discuţie, în perioada campaniei electorale, şi sustinut de USL şi de secretarul general al PSD, Liviu Dragnea, premierul a răspuns că, în perioada imediat următoare, vor fi căutate surse de finanţare pentru centura ocolitoare a municipiului Slatina, însă autostrada nu se poate face într-un an.
„Prima e centura pentru Slatina, pe care cred că putem să o facem foarte uşor şi o să căutam, în următoarea perioadă, finanţarea necesară. În ce priveşte Autostrada Sudului, cred foarte mult într-un proiect pe care, însă, ca să fiu foarte corect, probabil nu-l vom face anul acesta, nici într-un an. Sudul ţării şi Oltenia nu se pot dezvolta fără infrastructură. Dacă nu dezvoltăm şi infrastructura o să se sufoce practic. Am venit cu maşina de la Târgu Jiu şi ştiu foarte bine cât de greu se circulă, în acest moment”, a spus premierul.
Ponta a declarat şi joi, când din nou a fost prezent la Slatina, că centura ocolitoare a municipiului este un proiect care va fi realizat: „Nu este nevoie să-mi aducă nimeni aminte, ştiu că centura municipiului Slatina este unul din obiectivele principale pe care trebuie să le îndeplinim”.